Selasa, 16 Agustus 2011

SERI RAMADHAN : RENUNGAN MALAM KE 17 POSTING BY NSAF

oleh Kembang Anggrek pada 16 Agustus 2011 jam 19:57

Sahabat fillah yang dirahmati Allah,
Kita perlu berdekatan dengan al-Quran sepanjang Ramadhan; bahkan sepanjang hidup kita sehari hari. Untuk mendapatkan manfaat terbaik dari al-Quran, penting untuk kita pastikan kita menghampiri al-Quran dengan cara yang betul. Dr. Khurram Murad dalam bukunya “Way to the Quran” telah meletakkan beberapa pra-syarat asas bagi kita mendapat sesuatu yang bermanfaat dari hubungan kita dengan kita hidayah dari Yang Maha Pencipta ini.



Pertama:
Hampirilah al-Quran dengan keyakinan yang mendalam bahwa ia adalah kalam Allah; Pencipta dan Pemilik Alam Semesta. Kitab ini bukan buku biasa tetapi ia adalah kitab hidayah dari Allah. Bayangkan keagungan Ilahi dan Rahmat-Nya menurunkan kitab ini atas belas ihsan-Nya kepada kita makhluk- Nya yang kerdil di dunia fana ini.

Kedua:
Bacalah al-Quran dengan tiada tujuan atau niat selain dari untuk menerima petunjuk dari Allah, untuk mendekatkan diri kita kepada-Nya dan untuk mencapai keredhoan-Nya. Apa yang kita akan dapati dari al-Quran akan bergantung kepada apa yang kita niatkan. Jika kita berniat untuk mendapat hidayah, maka itulah yang kita akan diberikan. Jika kita berniat membaca sekadar untuk  kajian ilmiah, atau hanya untuk  menunjuk-nunjuk, itu juga yang kita akan peroleh.

Ketiga:
Pastikan kita selalu sadar dengan nikmat al-Quran yang sedang kita baca dan besyukur kepada Allah atas pemberianNya itu. Apabila kita Ingat akan nilai al-Quran yang berada di tangan kita, semakin mudahlah bagi kita menerima saran, arahan dan pengajaran yang terkandung d dalam ayat ayatnya.

Keempat:
Terimalah dengan yakin tanpa keraguan setaiap ilmu dan petunjuk yang terkandung di dalamnya. Dengan pasrah, penyerahan yang total, kita menerima segenap kenyataan dan arahan yang diberikan. Tiada bagian
di dalam al-Quran yang kita tolak sebagai tidak relevan atau tidak sesuai dengan zaman moden. Tiada tempat di dalam al-Quran yang bertolak belakang  dengan ilmu sains yang sahih.

Kelima:
Siapkanlah diri untuk memahami dan menurut segala perintah di dalam al-Quran dan mengganti cara hidup kita yang sebelumnya jika perlu. Untuk memahaminya, maka perlulah kita coba memahami bahasa Arab. Jika itu tidak mungkin, kita bisa membaca terjemahan, atau tafsir atau bertanya kepada Guru yang Ahli tafsir Al qur'an.

Keenam:
Selalu ingat bahwa Syaitan akan sentiasa mencari jalan untuk menghalang kita dari mendekati al-Quran dan mengalihkan diri kita dengan hal-hal lain yang tidak memberi manfaat kepada dunia dan akhirat kita. Syaitan juga akan berusaha memalingkan kita dari coba mamahami dan mengahyati ajaran-ajaran yang terkandung di dalam al-Quran.

Ketujuh:
Yakinlah dengan Allah yang akan membimbing kita arah mendapat pahala yang besar dari bacaan al-Quran kita. Dengan rahmat Allah-lah kita menerima anugerah al-Quran dan dengan rahmat Allah jugalah kita akan
dibimbing untuk membaca, memahami dan memperolehi hidayah darinya.

Semoga Allah mengkarurniakan kekuatan kepada kita untuk memberi  kesanggupan kepada kita agar bisa  memperbaiki kualitas bacaan al-Quran kita kali ini.

doa & arti Puasa hari ke 17 :



Ya Allah, tuntunlah aku untuk beramal sholeh, penuhilah hajatku dan harapanku, wahai Yang tidak membutuhkan tafsir dan pertanyaan, wahai Yang Mengetahui hati semua mahluk, sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarganya yang suci.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar